Fritt fram att beställa gratis julklappar även i år

Ett säkert tecken på att sommaren är över är att jultidningsförsäljningen dragit i gång. Vi skrev om jultidningsförsäljning här på Ekonomistas i fjol, vilket både Aftonbladet och GP uppmärksammade. I GP kommenterade ett av jultidningsföretagen detta på följande vis: ”Vi har ett upplägg som vi hoppas ska uppskattas av våra kunder. Gällande detaljer i upplägget och i ditt fall exempel [sic] kommenterar vi inte dem eftersom det är vårt affärsupplägg”. Min nyfikenhet på jultidningsföretagens affärsmodell stillades inte direkt av detta uttalande, så det var med stor spänning jag tog del av årets utskick från jultidningsförlagen.

Den huvudsakliga tes jag drev i fjol var att jultidningsförlagen vill locka barn att sälja genom att visa hur lönsamt det är om man säljer riktigt mycket. Svenska Julförlaget ger till exempel hela 80% i vinst om man säljer för 15 000 kronor. Förlaget måste dock säkerställa att inte alltför många barn säljer för så mycket eftersom de då skulle gå med förlust. Enligt ett gammalt prospekt från 2010 från ett annat jultidningsförlag går det att utläsa att det bara var ca 1% som nådde upp till den högsta nivån. Förlaget utsätts för samma risk om många barn går samman och gör gemensamma beställningar, eller om deras föräldrar drar nytta av systemets utformning för att köpa gratis julklappar (såsom jag gjorde i fjol). Om tillräckligt många barn hade läst Ekonomistas och följt mina råd hade jultidningsföretagen tvingats ändra sina belöningssystem.

Vad har då hänt? Nästan ingenting. Svenska Julförlaget har gjort marginella och för mig svårbegripliga justeringar. I figuren nedan visas den genomsnittliga förtjänsten vid olika försäljningsnivåer. (Alla mina beräkningar utgår från att man inte tar ut en del av vinsten som varupremier.) Den svarta streckade linjen är vad som gällde i fjol, den röda linjen är vad som gäller i år. Precis som i fjol stiger den genomsnittliga vinsten mycket vid en försäljning runt 5000 kronor, vilket ofta resulterar till en marginalförtjänst på över 100%.

Den andra stora aktören på jultidningsmarknaden, Jultidningsförlaget, har däremot sänkt den högsta vinstnivån. I fjol fick man 81% i vinst om man sålde för 14 900, men i år krävs det hela 17 500 kronors försäljning för att nå upp i den högsta genomsnittsförtjänsten som nu är 71%. Möjligen är denna förändring ett resultat av uppmärksamheten kring jultidningsförsäljningen i fjol? Utöver denna förändring är dock det mesta oförändrat. I huvudsak består alltså företagens affärsmodell även i år.

Uppenbarligen är det inte tillräckligt många barn som läser Ekonomistas, men kanske gjorde ändå uppmärksamheten kring jultidningsförsäljningen i fjol att några fler barn hittat hit. I år är jag också tidigare ute med att skriva om detta, så chanserna att påverka jultidningsföretagens affärsmodell till nästa år är större. Därför passar jag på att upprepa mina försäljningstips till alla barn och föräldrar där ute.

1. För det första ska du vara inställd på att du inte kanske kommer tjäna så mycket på att sälja jultidningar. Företagen lockar med att du för varje hundralapp du sålt kan tjäna så mycket som 80 kronor. Men mycket få lyckas sälja så mycket som krävs för att tjäna så mycket. Mer troligt är att du tjänar ungefär 20 kronor för varje hundralapps försäljning.

2. Det går att tjäna pengar på att samarbeta. Genom att två försäljare lämnar in en beställning tillsammans, går det i vissa fall nästan att dubbla förtjänsten. Det krävs dock att ni tillsammans kommer upp i ganska hög försäljning, minst 5000 kronor. Säljer till exempel två barn för 3000 kronor var hos Svenska Julförlaget, tjänar ni 580 kronor vardera. Går ni samman och gör en beställning tillsammans, tjänar ni i stället 1025 kronor var.

3. Ibland kan det löna sig väldigt mycket att bara sälja lite till, så be föräldrar kolla noga innan du skickar in beställningen. Det beror på att det finns lite märkliga ”hopp” vid olika nivåer i förlagens tabeller. Säljer du till exempel för 6489 kronor tjänar du 2050 kronor hos Svenska Julförlaget, men säljer du för en enda krona till ökar din vinst till 2600 kronor. I det här fallet lönar sig det alltså att beställa en extra grej och ge bort den. Ibland är det tvärtom. Säljer du till exempel för 3500 tjänar du 700 kronor, men du tjänar inte en krona mer du säljer för upp till ytterligare 599 kronor.

4. Har du redan sålt mycket, kan du beställa en massa extra grejer utan att det kostar dig något. De extra saker du beställer kan du till exempel ge bort som bonus till dina kunder eller ge bort i julklapp till släktingar. För att detta ska vara möjligt krävs en försäljning på ca 5000 kronor hos Svenska Julförlaget, men hos Jultidningsförlaget krävs att du först sålt för nästan 8000 kronor.

Leave a comment