Ordning och reda på jobbet

Förra året frågade vi ekonomipristagaren Elinor Ostrom varför det är så svårt att hålla ordning och reda i köket på jobbet. Det återstår att höra vad årets pristagare har att säga om den saken, men nu finns det i alla fall lite forskning på området.

I en ny uppsats testas den så kallade “broken windows theory” genom ett fältexperiment i köket på en arbetsplats. När köket var stökigt (bilden till vänster) tenderade folk att sköta sig betydligt sämre än när köket var rent och prydligt (bilden till höger).

Det här resultatet stämmer väl med mina egna förutfattade meningar och egna observationer på jobbet. Men än så länge får vi nog ta detta med en nypa salt eftersom det handlar om en opublicerad och mycket kortfattad uppsats. Betryggande är hursomhelst att nationalekonomerna i studien inte skräpade ned mer. Däremot var mer seniora (både vad gäller ålder och rang) mindre skötsamma.

Comments

  1. Olle Jansson says:

    Ni akademiker får se att ordning och reda på jobbet kommer att öka rejält nu när Jan Björklund har tagit över högskole- och forskningspolitiken. Det blir mössa av, inga fötter på bordet och arbetsschema.

  2. Astri Muren says:

    Det finns i och för sig en intressant och relevant litteratur i socialpsykologi, se t ex Kees Keizer, Siegwart Lindenberg, Linda Steg, “The Spreading of Disorder” i Science 2008 (Vol. 322. no. 5908, pp. 1681 – 1685). Uppsatsen behandlar “the cross-norm inhibition effect” som säger att människor blir mindre benägna att följa normer om att t ex inte skräpa ner när de ser att andra inte följt dessa normer.

  3. Viktor says:

    Om ni är intresserad av forskning kring ordning på jobbet måste ni läsa “The case of the disappearing teaspoons: longitudinal cohort study of the displacement of teaspoons in an Australian research institute” (http://www.bmj.com/content/331/7531/1498.full)

    Dom rapporterar att hela 80% av teskedarna försvann, med en halveringstid på 81 dagar. Jag citerar deras slutsats:
    “The loss of workplace teaspoons was rapid, showing that their availability, and hence office culture in general, is constantly threatened.”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: