Cykelringens fräcka marknadsföring har varit ett återkommande tema här på Ekonomistas (tidigare inlägg: del 1, 2, 3 och 4) vilket nu även tagits upp i det senaste numret av Råd & Rön. Från Cykelringens sida kommenterar man nu det inträffade genom att skylla på tekniska problem med hemsidan. Det är dock svårt att skylla upprepade “reor” av samma produkt på tekniska problem. Cykeln Mirage Classic har exempelvis reats ut till “halva priset” ytterligare två gånger sedan jag skrev om de två realisationerna i juni. Förmodligen har det varit “halva priset” på denna cykel hela sommaren. En tidigare Cykelringen-medarbetare vittnar i ett kommentarspår här Ekonomistas om “ordinariepriset” på just denna cykel: “Med ett permanent pris på 3395 kr hade Cykelringen varit ett av Sveriges mest lönsamma företag”.
Comments
Trackbacks
-
[…] med både roliga och tänkvärda konsumentupplysningsexempel. Alla minns vi hans idogna jakt på falskmarknadsförarna på Cykelringen och inom taxirörelsen och nu senast också hans gludspadevärdiga […]
Jag jobbade på Cykelringen under gymnasiet och början av mina universitetsstudier. Som personal gjorde det nästan ont hjärtat att se hur en lycklig barnfamilj kom in och ‘fyndade’. De flesta cyklarna hade aldrig ens haft förrpriserna, inte ens en dag. Men det som förvånade mest var ju hur otroligt bra dessa kampanjer fungerade och hur försäljningen svingades upp vid varje kampanj, man trodde alltid att det tillslut skulle slå tillbaka och att hela konsumentmarknaden skulle ha som någon form av kollektivt minne och tillslut straffa Cykelringen men (antagligen eftersom cyklar är sådan sällanköpsvaror) så kom det alltid nya.
Jag håller med dig om att det verkligen är fascinerande att det här kan fungera år ut och år in, men jag tror du sätter huvudet på spiken — cyklar är sällanköpsvaror. Vi får hoppas att KO sätter tänderna i Cykelringen, skicka gärna in en anmälan via e-post dit så kanske det sätter fart på dem.