Cykelringen är ute och cyklar

I en traditionell nationalekonomisk värld finns inget skäl för att ha en särskild konsumentlagstiftning — välinformerade och rationella konsumenter borde kunna sluta avtal på egen hand. I Sverige har vi dock ganska långtgående bestämmelser om allt från reapriser till bytesrätt. Ett sätt att motivera dessa är vi alla är lite dumma och Cykelringen-realata ibland och att det då kan vara skönt med en lagstiftning som skyddar oss. Vi kan dock inte alltid räkna med att regelverket fungerar, vilket Cykelringens senaste kampanj visar med all tänkbar tydlighet.

De flesta av oss blir köpglada när det är rea. Cykelringens pågående kampanj lockade både mig och några av Veckorevyns Ebba von Sydow:s läsare. Kampanjen lovar 50 till 70 procents rabatt på alla cyklar i sortimentet. Problemet är bara att kampanjen till största delen är bluff och enligt min ringa kunskap om ämnet dessutom ett flagrant lagbrott. Det Cykelringen ägnar sig åt är att föga diskret höja de ordinarie priserna inför kampanjen — både på Internet och i butikerna.

I en del fall får Cykelringens ”realisationer” (detta är inte första gången!) den absurda konsekvensen att en cykel kan bli dyrare när den säljs till halva priset. Bilden till vänster nedan sparades av Google:s sökmotor den 19:e maj 2008. Då kostade cykeln ”Mirage Classic dam 06” 2795 kronor till ordinarie pris. På Cykelringens hemsida idag (2/6) kostade samma cykel 2998 kronor, men då till halva priset! Passa på och köp innan cykeln blir 200 kronor billigare!

Cykelringen-2008-05-19 Cykelringen-2008-06-02B

Lästips: För några veckor sedan recenserade jag boken Nudge här på Ekonomistas som handlar om den nya syn på människan som börjar ta form i nationalekonomi och vilka politiska konsekvenser detta har.

Uppdatering  15:00 3/6: Cykelringen verkar nu ha tagit bort cykeln på bilden från sin hemsida. Däremot har de förmodligen inte tänkt på att Kungliga Biblioteket regelbundet gör en kopia på alla svenska webbsidor, så den som har tid och lust kan gå dit och samla ”bevismaterial”.

Comments

  1. Äntligen någon som kan ta över efter Sverker!

  2. David says:

    Eller bättre: skicka till sverker! Reklam för bloggen också.

  3. Eftersom Sverker är en av mina personliga idoler är han självfallet underrättad. Jag ser fram emot att Cykelringens VD hamnar i papperskorgen vid programmets slut…

  4. Snyggt detektivarbete! 😉 Jag köpte min cykel förra året på Sportson, som verkar vara lite mer seriösa. De ger dessutom ett års fri service, vilket är trevligt.

    Det intressanta här (policymässigt) är väl annars hur man ska komma åt den här sortens bluffmakeri. Internet borde kunna hjälpa en hel del – i och med att allt fler surfar friskt på Prisjakt så spelar butikens egna jämförelsepriser allt mindre roll – det går snabbt och lätt att skaffa sig marknadsöverblick även för oss vanliga dödliga. Men det kommer nog att ta ett bra tag innan den här sortens fiffel slutar vara effektivt.

  5. Inte för att vara den som är den, men det är MÅNGA butiker som höjer priset innan rean för att det sedan ska se ut att vara mer reapris på artikeln. Händer i alla butiker, allt från ICA till Cykelringen. Så detta var ingen nyhet!

  6. Emma! Om du kan dokumentera att exempelvis ICA höjer priser inför en REA så tycker jag du skall meddela KO (Konsumentombudsmannen) detta på direkten. Jag skriver gärna om det här på bloggen också. Jag betvivlar starkt att det är så vanligt som du hävdar.

  7. Daniel says:

    Själv jobbar på Cykelringen, vet av egen erfarenhet att det aldrig har höjt ordinarie priset. men visst har priserna varit upp och ner som jag ser på annonserna ovan så är båda röda priser=nån form av rea. bilden till vänster har de antagligen missat att sätta ut ordinarie pris, men om du hade kommit till butiken så hade ordinarie pris varit utsatt på prislappen.
    Svindleri vet jag inte om jag vill kalla det. mer Vilseledande information.

  8. Daniel, ord står uppenbarligen mot ord. Jag har fått flera mejl och kommentarer från f.d. anställda på Cykelringen som vittnar om att allt inte står rätt till på detta företag.

  9. Fd anställd says:

    Hihhi, roligt med mitt gamla jobb. jag tror jag kan klargöra lite hur de resonerar. ”Ordinarie pris” är vad en cykel kostar när den årsmodellen kommer in i butik. Men ingen förväntar sig att den säljs till det priset eftersom att förra årets modell ALLTID står bredvid till ett vesäntligt lägre pris, men med bara någon liten oftast helt onödig detalj som skilljer dem åt. Form på sadel, stänkskärm tex.

    Rea i cykelringens syn på det är när priset skiljer sig från detta ordinarie i viss mån ”låssatspris”.

    Vad som kan ha hänt här kan ju vara att det nya dyraare priset är en yngre modell som ännu inte kommit ner i samma prisklass som den tioll slut gör. Som tidigare skrev är det nog mest en miss att ordinarie pris inte är med i vänstra annonsen. Men att cykelrigen är både fiffel, båg, och i vissa fall en mycket bra deal för konsumenten skriver jag på. Själv hatade jag arbetsplatsen men cyklar glad och mycket nöjd på en fem år gammal cykelringencykel fem år senare.

  10. Christoffer Rydland says:

    Hur förklarar en nationalekonom att det bara är Cykelringen som ägnar sig åt detta beteende, och i så fall att det är just Cykelringen som gör det? Vore det inte rationellt att alla cykelförsäljare gjorde likadant? Eller är det kanske så att fler företag gör som Cykelringen?

  11. ragnar says:

    Jag tror att det har att göra med att man riktar sig mot olika kundgrupper. Cykelringen riktar sig till budgetkonsumenten som skiter i eller inte fattar vilka kvalitetsbrister och andra konstigheter som finns där, dessutom bygger man ingen långvarig relation till sina kunder som andra gör.

    I cykelsverige är cykelringen lite av ett skälsord, ungefär som lådvin när det kom. Inte att man tycker allt de gör ar skit, bara att det mesta, från prissättning och reparationer till bemötande och kvalitet ligger bland den sämre hälften bland cykelhandlare.

    Alltså är det olika krav från olika kundgrupper som gör att man kan bete sig så konstigt som man gör.

    En annan aspekt jag tror bidrar är att man aktivt jobbar antifakligt vilket bidrar till hög personalomsättning och en mycket ung medelålder på butikerna. Butikerna ägs inte av butiksceferna utan av företaget, och de uppmuntras att ”blomma ut” som chefer. Detta gör att allt blir ”lite si och så” vilket bland annat fallet ut som ovan beskrivningar

  12. …och 6:e AP-fonden försvarar sig mot DN genom att bland annat hänvisa till det här blogginlägget:

    http://www.apfond6.se/sv/Funktioner/PIR/?aID=653964-2009-10-08-16-41

  13. stefan molund says:

    Köpte häromdagen en roddmaskin av Cykelringen.( Ja, de säljer inte bara cyklar.) Det ordinarie priset var enligt annonsen i SVD strax under 3000, nu gick den för endast hälften!! Toppen, vilket bra köp, tänkte jag, ända till jag förstod att den maskin som jag hade släpat hem och monterat var en annan maskin än den som förekom i annonsen. Min maskin var än äldre modell som Cykelringen hade sålt för endast 900 kronor i en tidigare kampanj!!! När jag erbjöd mig att köpa den till detta lägre pris, och därigenom bespara både mig och företaget krångliga transporter, sade man konstigt nog nej. 995 kronor ville man ha, 900 var för billigt!! Efter konsultationer med högsta ledningen tog man emellertid sitt förnuft till fånga och kom på bättre tankar. Så långt som till en ursäkt ville man dock inte sträcka sig och det kan man kanske begripa. Det är inte osannolikt att expediten som sålde maskinen var helt klar över vad sóm skedde. Han sade till mig att han hade sålt flera maskiner av samma modell. Innan jag sade adjö och gick frågade han om han möjligen kunde få behålla den urrivna annonsen som jag hade haft med mig och satt under näsan på honom. Han ville kunna visa den för andra kunder, sade han. Hur skulle Cykelringen kunna be om ursäkt för den sortens affärsmetoder?

  14. Jag jobbar själv med cyklar och då pratar man med andra som jobbar inom samma bransch. Jag har inte hört någon som jobbar/jobbat där som är nöjd med företaget. En kille berättade också att om man går med i facket så får man sparken. DET är helt oacceptabelt i mina ögon.

  15. Stefan says:

    Om återförsäljare vore skyldiga att ange datum för den -senaste prishöjningen- av sina respektive REA-varor, så skulle kunderna lättare kunna värdera varje erbjudande.

    Ex: Ju längre tid som förflutit, sedan den senaste prishöjningen, fram till REAn, ju seriösare är erbjudandet.

    REA-pris: 3 995:-
    (ord-pris: 4 995:-)
    (prishöjning 28-05-10)

    Erbjudandet ovan visar att en prishöjning skett för några dagar sedan och bör därför ifrågasättas.

  16. Cykelringen är ett oetiskt företag på mängder av plan. Alla som jobbat för Cykelringen vet detta. Vår policy är att lura av kunderna så mycket pengar det går genom att exempelvis säga att en produkt kostar 50 % mer än det ”ordinare pris” som tillverkaren har sagt åt oss att sätta. Vår kundservice består i att aldrig svara en kund på ett klagomål. Vi skall hålla oss gömda om en kund klagar som våra chefer säger. Vi fick 50 % av lönen svart. Cheferna ligger med de anställda. Flera chefer knarkar på jobbet. Listan kan göras hur lång som helst. Jag jobbar inte längre för detta kriminella företag.

  17. Fd anställd says:

    Som förre detta anställd bekräftar jag att cyklarna där är en ren skit. Detta om vi glömmer att även servicen är samma. Förresten typiskt alla ”enmansföretag” 🙂

Trackbacks

  1. Ekonomistas skriver:

    […] onödig i en värld av fullt informerade rationella typer – ändå kan vara på sin plats när inte så nogräknade cykelhandlare försöker slå mynt av människors bristande […]

  2. […] sida. Jag skulle dock vilja göra ett litet avsteg från den principen och göra reklam för att Cykelringens realisation nu är över och att det därför finns möjlighet att göra ett riktigt klipp! Bilden till […]

  3. […] höjer ordinariepriserna inför realisationer så till den grad att cyklarna blir billigare både före och efter realisationen. Nu verkar Cykelringen ha reagerat på uppmärksamheten från […]

  4. […] ohederliga realisationer har blivit något av en följetong här på Ekonomistas (tidigare inlägg: del 1, 2 och 3). Jag hade egentligen inte tänkt kommentera deras nattliga rea som börjar ikväll […]

  5. […] marknadsföring har varit ett återkommande tema här på Ekonomistas (tidigare inlägg: del 1, 2, 3 och 4) vilket nu även tagits upp i det senaste numret av Råd & Rön. Från […]

  6. […] var då det första årets flippar och floppar? Det mest lästa inlägget handlade om Cykelringen tätt följt av John Hassler och Per Krusells gästinlägg om nedladdning. Det mest kommenterade […]

  7. […] i grundläggande läroböcker i nationalekonomi. Som vi skrivit tidigare här på Ekonomistas (1 2 3 4 5) kan dock beteendeekonomisk forskning användas för att förstå och […]

  8. […] man kan ha som konsument vid köp av barnförsäkringar, bostad, taxiresor, pensionsfonder och cyklar. Men allra bäst är förstås Sverker. Klockan åtta på torsdagar i […]

  9. […] Att arbetsmarknaden för nationalekonomer engagerar är uppenbart. Det genom tiderna mest lästa inlägget på Ekonomistas.se heter “Nationalekonom – vad blir man?”. Det beskriver arbetsmarknaden för nationalekonomer som examinerats vid universiteten i Lund, Stockholm och Uppsala. Sedan publiceringen den 27 augusti 2009 har inlägget lästs 19 087 gånger, nästan dubbelt så ofta som det näst mest lästa inlägget. […]

  10. […] till exempel: ”Republik eller monarki i Sverige? Låt diskussionen börja”, ”Cykelringen är ute och cyklar”, ”Är det verkligen sant att ”vi arbetar mer än någonsin och mår […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s