Cykelringen vs Ekonomistas

Jag har tidigare redogjort för hur butikskedjan Cykelringen höjer ordinariepriserna inför realisationer så till den grad att cyklarna blir billigare både före och efter realisationen. Nu verkar Cykelringen ha reagerat på uppmärksamheten från Ekonomistas.

Cykelringen verkar ha insett att det är väldigt lätt att avslöja deras realisationsbedrägerier när priserna redovisas på nätet. På deras hemsida har nu cyklarna blivit dubbelt så dyra, så att exempelvis den oväxlade herrcykeln Mirage Classic kostar 3395 kronor (vilket jag misstänker att den aldrig någonsin gjort förut!). Däremot har de lagt till en liten text som lyder: “Lokala kampanjer pågår, kontakta din butik för mer information”. Ett samtal till min närmaste Cykelringen-butik avslöjar mycket riktigt att nyss nämnda cykel fortfarande kostar 1695 kronor, d.v.s. tre kronor mindre än under realisationen för några veckor sedan.

Lyckligtvis finns det ekonomisk teori om begränsad rationalitet som kan hjälpa oss att förstå vad som händer. Om vi antar att Cykelringen har läst mina e-post till dem angående inläggen här på Ekonomistas kan vi tänka på detta som ett spel mellan två personer som försöker överlista varandra.

Nationalekonomer använder sig vanligtvis av jämviktsanalys, och i en sådan skulle både jag och Cykelringen gjort hela den logiska tankekedjan: om du gör si, då gör jag så, vilket för mig att göra nåt annat osv. Människor av kött och blod fullföljer dock ofta inte denna tankekedja till sitt logiska slut, utan nöjer sig ofta med att tänka ett, två eller tre steg. När jag påpekar att en cykel var billigare före rean, då tar Cykelringen bort just den cykeln från nätet. När jag sen påpekar att priserna gått ned efter rean, då byter Cykelringen strategi och höjer priserna på webben, men låter priserna ute i butikerna vara de samma. Det ska bli intressant att se hur de reagerar nu när de får reda på att jag inte bara kan surfa, utan att jag också kan prata i telefon.

Denna teori om begränsad rationalitet kallas nivå-k-rationalitet eller kognitiv hierarki. För den som är intresserad rekommenderar jag Vincent Crawfords artikel i American Economic Review som handlar om ett något mer dramatiskt ämne än Cykelringen och Ekonomistas, nämligen Dagen D då de allierade invaderade Normandie.

Comments

  1. Fredrik says:

    Sherlock Östling gör det igen.

    Hur som helst, en delvis relevant fråga, om man vill läsa mer om just ‘beteendeekonomi’ och allt vad det innebär, vart skall man vända sig då?

  2. Tyvärr finns inte jättemycket skrivet på svenska, men jag skulle i första hand rekommendera Olof Johansson-Stenmans artikel i Ekonomisk Debatt. Mer lättsam läsning utgör Tore Ellingsens tal i Almedalen för ett par år sedan: “Sex, knark och pensionssystem”. Kanske lika lättsamma, men inte lika roande är också mina två DN-essäer: “Fett och beroende” och “Den oekonomiska människan”.

  3. MajGoeb says:

    Hittade detta av en slump. Jobbade på cykelringen 03-04 och har en del historier att förtälla. låt mig säga som så att med ett permanent pris på 3395 kr, hade cykelringen varit ett av Sveriges med lönsamma företag de senaste 20 åren :-).

  4. MajGoeb: Jag har gjort en anmälan till Konsumentverket och jag uppmuntrar dig att göra det samma. Det är bara att skicka ett e-post till dem (www.ko.se) och berätta om det du upplevt. Det tråkiga med Cykelringen är att de inte verkar bättra sig. Sedan mitt senaste inlägg om Cykelringen i juni så har de hunnit med ytterligare två “reor”! De är helt fenomenala i sin ohederlighet.

  5. Pär Sköld says:

    Det känns väldigt bra som cyklist och konsumet att läsa om ärendet cykelringen. I cykelkretsar är cykelringen sedan länge en varnagel. Hittade själv hit från:

    http://happymtb.org/forum/read.php/1/1131558/1157613#msg-1157613

    Jag kan bara rekommendera en koll i tråden/länken.

Trackbacks

  1. […] om sin egen bok (med felstavad titel, förstås!) genom att läsa en recension av boken.  Min katt och råtta-lek med Cykelringen som jag skrivit om här på Ekonomistas är ytterligare ett exempel på den här sortens […]

  2. […] konsumentupplysningsexempel. Alla minns vi hans idogna jakt på falskmarknadsförarna på Cykelringen och inom taxirörelsen och nu senast också hans gludspadevärdiga journalistiska insats […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: