Vilka exportföretag prisdiskriminerar?

(av Karin Olofsdotter, ED 2012:1)

Studien undersöker företags prisvariation mellan olika exportmarknader. Tidigare studier betonar kvalitetsskillnader som en viktig orsak till variationer i exportpriser. Olofsdotter utgår i stället från en alternativ förklaringsmodell som baseras på marknadssegmentering. Hon använder detaljerad företags- och produktdata för en hel produktionskedja − den svenska livsmedelskedjan − och analyserar hur prisdiskriminering skiljer sig åt mellan olika sektorer. Resultaten visar att det endast är inom livsmedelsindustrin som exportföretag med en högre förmåga att prisdiskriminera även är förknippade med en högre markup. Slutsatsen blir att det prissättningsbeteende som återfinns i tillverkningsindustrin inte gäller för andra delar av produktionskedjan.

Läs artikeln här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s