Marknadsstruktur och dynamik i dagligvaruhandeln

(av Matilda Orth och Florin Maican, ED 2012:1)

Många marknader kännetecknas av omfattande förändringar i marknadsstrukturen över tid. Ett exempel är dagligvaruhandeln som under de senaste decennierna gått mot allt större men färre butiker. Det finns i dag förvånansvärt lite kunskap om hur vi kan studera mekanismerna bakom denna typ av förändringar. Mot bakgrund av detta tar författarna fram en dynamisk modell för att studera strategisk interaktion mellan butiker över tid. De använder modellen för att utvärdera effekter av hypotetiska och faktiska policyförändringar.

Läs ledaren här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s