Vad krävs i praktiken för att bli docent?

av Douglas Brommesson och Gissur Erlingsson (ED 2012:3)

Brommesson och Erlingsson har granskat de tre senaste bevlijade docentansökningarna i nationalekonomi respektive statsvetenskap vid alla Sveriges allmänna universitet. De undersöker vilka krav som ställs för en docentur vid olika universitet i de två ämnena.

Läs arikeln här.

Comments

  1. Intressant att det är så pass likartade “krav”. Hade varit lite intressant att få lite mer information om antal artiklar på olika kategorier per lärosäte och egentligen skulle man vilja veta vilka publikationerna är eftersom Frida-modellen har en väldigt stor andel tidskrifter som räknas som “bäst”, det skulle kunna vara stor variation mellan lärosäten när det gäller top-rankade tidskrifter.

  2. Det lär alltid att vara svårt att göra rättvisande jämförelser mellan olika discipliner, och författarna påpekar att deras studie ska ses som en pilotstudie. Men jag håller med om att det hade varit intressant med mer information om vilken sorts artiklar (eller böcker) poängen kommer från på de olika lärosätena. Som det är nu ger ju (om jag läser rätt) en publikation i American Economic Review samma “poäng” som en publikation i Oxford Bulletin of Economics and Statistics, och endast tre gånger mer poäng än en artikel i Ekonomisk Debatt.

    På de lärosäten jag är bekant med beaktas inte publikationer i Ekomomisk Debatt vid docentprövning. En publikation i Oxford Bulletin ger nog någon sorts meritvärde, men ett litet sådant. Ser synen på sådana publikationer likadan ut på alla lärosäten?

  3. Jag misstänker att inte ngn nek-inst i Sverige tar sin utgångspunkt i Frida-klassificeringen av tidskrifter för docentur. I Göteborg använder vi på gott och ont Tinbergen-listan som vägledning vid meriteringsärenden.

Trackbacks

  1. […] Tellekantsystemet: I Norge har vi det så kallade tellekantsystemet, som rankar tidskrifter i två nivåer, där avsikten är att de 20 procent mest framträdande och inflytelserika publiceringskanalerna klassificeras som Nivå 2. Tidskrifter på Nivå 2 ger tre publiceringspoäng per artikel, medan Nivå 1-tidskrifterna ger en poäng. Allt finns i en öppen databas tillhandahållen av NSD. För oss som verkar vid norska forskningsinstitutioner är det förstås viktigt att försöka publicera i Nivå 2-kanaler (bland annat påverkar det resursfördelningen), men systemet sätter sina spår även utanför Norge, exempelvis i Gissur Erlingssons & Dogge Brommessons undersökning av vad som krävs för att bli docent i nationalekonomi och statsvetenskap. […]

Leave a comment