En mer effektiv transportinfrastruktur

Av Björn Hasselgren (ED 2011:6)

Nationalekonomer ser ofta väg- och järnvägsinvesteringar som s k naturliga monopol, där staten bör ha en viktig roll och där vinstmaximering ska undvikas. I artikeln diskuterar och ifrågasätter Hasselgren detta synsätt.

Läs hela artikeln här. Se även ett relaterat utbyte på DN Debatt: artikel av Assar Lindbeck, replik av Hasselgren och slutreplik av Lindbeck.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s