Utlandsfödda främjar företagens utrikeshandel

av  Andreas Hatzigeorgiou och Magnus Lodefalk (ED 2012:5)

Mångfald i arbetskraften har betydelse för internationaliseringen av svenska företag. Personer födda i andra länder har kompetens som sänker trösklarna för internationalisering. De besitter användbara kunskaper om affärskultur, politik, religion och språk i sina tidigare hemländer. De har även tillgång till nätverk och kontakter i sina födelseländer som kan underlätta för internationella affärer. Hatzigeorgiou och Lodefalk presenterar nya forskningsresultat som tyder på att mångfald i arbetskraften gynnar företagens utrikeshandel. Effekten kan förstärkas genom utbildning, samt genom att bättre underhålla nätverk och kontakter i ursprungsländerna. Företag kan därför använda mångfald som ett internationaliseringsfrämjande instrument.

Läs hela artikeln här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s