Att det nya antagningssystemet för Stockholms grundskolor skulle leda till stora problem var lätt att förutse (se inlägg här och här). I dagens SvD beskrivs hur situationen ser ut just nu. De som inte fått sina förstaval har nu börjat överklaga placeringarna. Då varje överklagan riskerar att utlösa en kedjereaktion bland de placerade i hela kommunen lär rapporteringen fortsätta under hela sommaren — i varje fall om man planerar att följa reglerna.
Skolborgarrådet Lotta Edholms kommentar är att intagningen måste göras tidigare. Nej, Lotta, det är inte det som är problemet. Det är systemet i sig det är fel på.
Efter två veckors oviss väntan fick vi idag den 31 maj, dvs. i elfte timmen, besked om skolplacering för vår sexåring. Allting löste sig och vi fick till sist, efter massor av samtal och påstötningar, den skola som vi önskade (och som vi, enligt reglerna, med all sannolikhet borde fått från allra första början). Men det var in i det sista osäkert på om vi överhuvudtaget skulle få någon av de tre skolor vi valt och rangordnat.
Jag misstänker att om vi inte hade hört av oss själva till skola och Utbildningsförvaltningen, så hade vi fortfarande stått utan placering och/eller fått vilken “restskola” som helst tilldelad oss utan någon som helst föregående dialog eller förfrågan. Detta har drabbat ett antal bekanta till mig. (Vilket bl.a. i detta sammanhang har urholkat begreppet valfrihet tämligen betänkligt.)
Skolan/skolorna har vad jag förstår varit fullkomligt överhopade av arbete — och av samtal och påstötningar från oroade föräldrar — i att försöka lösa den som du påpekar tämligen omöjliga uppgift de fått från stadens styre. Jag undrar om det ens har *varit* möjligt att följa reglerna för skolorna, utan att i sådant fall avsätta mycket stora resurser (som de inte kan eller vill avsätta). Jag tror med bestämdhet att direktiven har följts/har gått att följa i endast ett fåtal fall.
Du ska ha en enormt superstor eloge för ditt engagemang i skolvalsfrågan; dina skriverier kring detta har faktiskt varit en stor hjälp när jag talat med tjänstemän och skolpersonal under de senaste två veckorna (Herregud vad med tid som gått åt till detta). Vore intressant att se en studie av skolvalet när det nu är färdigt — hur många fick sitt första-, andra- och tredjehandsval osv?
/Marcus
Tack för de vänliga orden och grattis till platsen! Den riktigt intressanta forskningsfrågan är nog inte hur många som fick sina respektive val utan hur många som agerade strategiskt på olika sätt. Mitt intryck är för övrigt att kommunen i praktiken inte följt sina egna regler utan på vissa skolor tagit in efter de gamla områdesgränserna. Skulle tro att de nu sitter och håller tummarna för att inte särskilt många förstår detta och börjar överklaga besluten.