I somras skrev jag om företags ständiga försök att skapa lojala kunder. Jag påpekade då särskilt att det är märkligt att exempelvis Coop inte har ett bonussystem som ger högre procentrabatt för mer lojala kunder. Nu verkar Coop ha insett detta själva och inför en lojalitetsrabatt som sträcker sig upp till 5 procent beroende på hur mycket man handlat (den tidigare rabatten var 1 procent). Jag förmodar att det bara är en tidsfråga innan Konkurrensverket kommer börja utreda vilka effekter detta har för konkurrensen på dagligvarumarknaden.
Haha. Kul med ironi på denna knastertorra sida. Heja!
så länge det inte gäller läkemedel borde det väl fungera bra?
Det beror på vad du menar med “funkar bra”. Företagsekonomiskt kan det säkert vara vettigt, men däremot lär det leda till mindre konkurrens och högre priser — det här diskuterades ganska mycket i kommentarstråden till det ursprungliga inlägget.