Obalanserad utredning om bolånereglering

Detta är ett gästinlägg av Karl Walentin, Uppsala universitet. 

Utredningen ”Reglering av hushållens skulder” publicerades i november och är ett underlag för beslutsfattandet om ändrade bolåneregler som pågår under våren. Utredningen som har letts av Peter Englund, John Hassler och Martin Andersson föreslår att regleringen av hushållens bolån mjukas upp genom att höja den maximala belåningsgraden (”bolånetaket”) från 85% till 90%. Utredningen förespråkar även att ta bort de extra amorteringskrav som gäller för bolån med en belåningsgrad över 70% samt för hushåll med en skuldsättningsgrad i förhållande till inkomst som överstiger 450%.

Slutsatserna om att lätta på bolåneregleringen bygger dock på en obalanserad analys. Utredarna har förbisett ett antal resultat och argument som går emot utredningens huvudförslag. Följande tre brister bidrar till denna obalans:

    1. Inkomplett välfärdsanalys.
      En central aspekt av utredningen är analys av hur bolånetaket och amorteringskraven påverkar välfärden, eller hur mycket ”nytta” befolkningen har. Tyvärr är argumenten kring välfärd i utredningen primärt informella. Två specifika brister angående välfärdsanalysen är att:
      a. Utredningen utgår från att högre bostadsefterfrågan är bättre. Mer specifikt sker argumentationen utifrån antagandet att bostadsefterfrågan i avsaknad av bolåneregleringar skulle vara välfärdsoptimal. Bostadsefterfrågan är dock högre än det samhälleligt välfärdsoptimala i Sverige eftersom bostäder sedan 2007 är lågt beskattade jämfört med andra tillgångar. Denna snedvridning från skattesystemet innebär att det är inkorrekt att anta att alla hinder för människor att öka sin bostadsefterfrågan genom att ta större bolån försämrar välfärden.
      b. Utredningen nämner inte den grundläggande teorin angående varför lånebegränsningar kan vara välfärdshöjande även i avsaknad av ovanstående skatterelaterade snedvridning. I forskningslitteraturen är det allmänt vedertaget att en pekuniär externalitet kopplad till bland annat bostadsförsäljning vid kriser leder till överbelåning i avsaknad av lånereglering, se Lorenzoni (2008) samt det ursprungliga pappret om (sub)optimalitet på inkompletta marknader av Hart (1970). Externaliteten uppstår i detta fall på finansmarknaden och leder till alltför kraftiga fall i investeringar och tillgångspriser vid en recession.
      En annan externalitet (”aggregate demand externality”) som föranleder lånereglering uppstår istället på varumarknaden vid löne- eller prisstelheter. Denna mekanism har analyserats av Fahri och Werning (2016) och redogörs delvis för i utredningen men referensen saknas.
    2. För lite allmän jämvikt.
      Utredningen behandlar inte allmänna jämviktseffekter tillräckligt, det vill säga hur resten av ekonomin påverkas och responderar när bolåneregler ändras.  Ordet ”jämvikt” nämns inte på de första hundra sidorna av utredningen och frasen ”allmän jämvikt” förekommer över huvud taget inte. Formell allmän jämviktsmodellering används alltför lite, till exempel för att kvantifiera till vilken grad de hushåll som inte är lånebegränsade kommer att sälja sina bostäder för att ge plats åt den ökade efterfrågan som den föreslagna lättnaden i bolåneregleringen leder till. Utredningen innehåller visserligen en modell i en bilaga, men huvudargumenten kring de föreslag som görs är endast verbala.En central fråga där formell jämviktsanalys saknas är bostadspriserna. Hur dessa påverkas av regleringar av bostadslån ingick på goda grunder i uppdraget för utredningen. Utredningen gör dock inte en god analys, eller litteraturläsning, av detta. Istället används två otillräckliga ansatser för att beräkna effekten på bostadspriserna:
      i) Långsiktsanalys samt,
      ii) Bokföringsmässiga beräkningar
      Långsiktsanalys är otillräcklig eftersom den inte fångar hur ekonomin endast gradvis anpassas till nya förhållanden. Det tar flera decennier för bostadsstocken att anpassas till nya förhållanden genom nybyggnation. Även bolånestocken är trögrörlig. Men det är viktigt att förstå effekten på bostadspriserna även under det första decenniet efter en reform!
      Även en bokföringsapproach som mekaniskt antar att till exempel hushållens kontantinsats är oförändrad i respons till förändrad bolånereglering är otillfredsställande. Istället bör man använda en modell där hushåll väljer bostad och bostadslån. Utredningen kunde ha använt insikter från forskningslitteraturen som på detta sätt modellerar effekter av ändrade lånemöjligheter på tillgångspriser över tiden såsom såsom Guerrieri och Lorenzoni (2017) samt Chen mfl. (2023). Båda dessa forskningsartiklar visar att tillgångspriser påverkas kraftigt under de första åren efter förändrade lånerestriktioner, men att priseffekterna försvagas med tiden allt eftersom bostadsstocken anpassas.
    3. Inkomplett läsning av forskningslitteraturen.
      I avsnittet med utredningens förslag saknas nästan helt referenser till forskningsartiklar som analyserar för- och nackdelar med förändrade låneregler. Även sammantaget gör utredningen en inkomplett läsning av litteraturen angående ändamålsenligheten hos de regleringar som utreds. Det finns relevant forskning från både empiriskt och teoretiskt perspektiv som tyvärr inte har inkluderats. Den viktigaste empiriska artikeln är ”The Costs of Macroprudential Policy” av Richter m.fl. (2018). En teoretisk artikel som analyserar välfärdseffekterna av bolånetak som jag själv har bidragit till är Chen mfl. (2023). I en modell kalibrerad för Sverige fann vi att ett bolånetak på 70% är välfärdsoptimalt. En viktig anledning till detta låga bolånetak är att vi tog hänsyn till att penningpolitiken regelbundet begränsas av en nedre gräns för styrräntan vilket gör att den destabiliserande effekten av alltför höga bolån förstärks. Men även om man abstraherar från denna stabiliseringspolitiska utmaning så innebär vår modell att det optimala bolånetaket är 85%, det vill säga i strid med utredningens förslag att höja bolånetaket.

Sammanfattningsvis menar jag att ett mer gediget underlag behövs för förändrad reglering av hushållens bostadslån. Klokare och mer formell analys av välfärdseffekterna, mer allmän jämviktsanalys och en närmare koppling av policyförslagen till forskningslitteraturen skulle ha gjort utredningen bättre. Det finns gott om resultat och argument som pekar åt motsatt håll som denna utredning.

Referenser (som inte finns med i utredningen)

Chen, Jiaqian, Daria Finocchiaro, Jesper Lindé och Karl Walentin, 2023, “The Costs of Macroprudential Deleveraging in a Liquidity Trap”, Review of Economic Dynamics, Vol. 51, pp. 991-1011.

Farhi, Emmanuel och Iván Werning, 2016, “A Theory of Macroprudential Policies in the Presence of Nominal Rigidities”, Econometrica, Vol. 84, 1645–1704.

Guerrieri, Veronica och Guido Lorenzoni, 2017, “Credit Crises, Precautionary Savings, and the Liquidity Trap”, Quarterly Journal of Economics, Vol. 132(3), pp. 1427-1467.

Hart, Oliver, 1975, “On the optimality of equilibrium when the market structure is incomplete,” Journal of Economic Theory, Vol. 11 (3), pp. 418–443.

Lorenzoni, Guido, “Inefficient Credit Booms”, 2008, Review of Economic Studies, Vol. 75(3), pp. 809–833.

Richter, Björn, Moritz Schularick och Ilhyock Shim, 2019, “The Costs of Macroprudential Policy”, Journal of International Economics, Vol. 118(C), pp. 263-282.

Comments

  1. Profilbild för creationthoroughly1b22476f0e Robert Boije skriver:

    Karl,

    Några funderingar med anledning av ditt inlägg:

    För de läsare som inte är ordentligt insatta finns det en stor risk att ditt inlägg tas som stöd för att inte ändra i nuvarande regelverk såtillvida att det ger stöd till de motiv/syften som föranledde införandet av nuvarande bolånetak och amorteringskrav i Sverige.
    Konsumentskydd är ju det ursprungliga motivet till nuvarande bolånetak och varför det är infört. Den forskning du hänvisar till för att behålla bolånetaket – bland annat din egen uppsats – har väl inte samma syfte/motiv utan är ett helt annat? Du kanske bör förklara vad det motivet är och med vilka antaganden ni landat i den slutsatsen?

    Motivet till nuvarande amorteringskrav – åtminstone det första – är att undvika en situation där högt skuldsatta hushåll drar ner på sin konsumtion kraftigt vid stigande räntor eller i en lågkonjunktur och på så vis förstärker problemen. Här har ju Lars EO Svensson visat (och senare även tjänstemän på FI i en tjänstemannarapport) att detta motiv inte håller sett till vad forskningen visar.

    Min poäng är således att de motiv som du ser för att inte rucka på nuvarande bolånerrestriktioner helt eller delvis väl (?) är andra än de som varit de faktiska motiven bakom införandet av nuvarande regler i Sverige. Utredningen förhöll sig rimligen till de motiv som hade angetts för införandet av nuvarande regleringar. Hur ser du själv på de problem som utredningen ändå pekar på när det gäller nuvarande regleringar givet de ursprungliga motiven till dem?

    Det hade också varit intressant att se vilka slutsatser du hade landat i om du hade nagelfarit de beslutsunderlag som legat till grund för införandet av nuvarande bolånetak och amorteringskrav. Såvitt jag kan bedöma är de analyser som utredningen gör väldigt mycket mer sofistikerade och forskningsbaserade än de som gjorts i myndigheternas beslutsunderlag. I de senare finns ingen tillstymmelse alls till vare sig välfärdsanalys eller allmän jämviktsanalys.

    Hälsar,
    Robert Boije
    Chefsekonom på SBAB

    • Profilbild för karlwalentin karlwalentin skriver:

      Robert,
      Tack för din kommentar. Du har rätt i att införandet av bolånetak och amorteringskrav i lagstiftningsprocessen primärt motiverades utifrån ett konsumentskyddsperspektiv. Det jag kommenterade i mitt inlägg på Ekonomistas var dock utredningen, SOU 2024:71, och den har primärt inte resonerat utifrån ett konsumentskyddsperspektiv, utan använt mer sedvanliga och bredare ekonomiska argument, inklusive resonemang kring välfärd.
      Jag ser också de utmaningar som bostadsköpare står inför med dagens system. Intentionen bakom mitt inlägg är inte att hävda att vi lever i den bästa av (bostadslåne)världar, utan endast att peka ut vad jag uppfattar som en obalans i utredningen.
      En viktig poäng i mitt inlägg är att peka ut en annan externalitet än den som relaterar till konsumtionsfall, beskriven av t ex Fahri och Werning (2016). Mitt intryck är att Lorenzonis (2008) pekuniära externalitet kopplad till bostadsförsäljning vid kriser inte har uppmärksammats tillräckligt i svensk policydebatt.
      Hälsningar,
      Karl Walentin

      • Profilbild för Robert Boije Robert Boije skriver:

        Hej igen, Karl. Några ytterligare kommentarer från mig:

        Den skatteineffektivitet du nämner tror jag man helt kan bortse från. Ineffektiviteten är bara intressant för nyproduktionen, men där ser vi att andelen villor bland de nya bostäderna sjunkit kraftigt sedan fastighetsskatten slopades. Helt tvärtemot profetiorna när fastighetsskatten sänktes. Det talar för att det finns andra hinder och ineffektiviteter som väger tyngre åt andra hållet än ”den för låga” skatten på villor. 

        När det gäller din referens till Lorenzonis (2008) bollade jag den med Lars E.O. Svensson. Den pekuniära externaliteten här är inte densamma som ”aggregate-demand externality” (Korinek och Simsek, AER 2016). Istället gäller den snarare så kallade ”fire sales”, där priserna på tillgångar (i vårt aktuella fall bostäder) faller och detta utlöser en försäljning som ökar utbudet och sänker priserna ännu mer. Denna effekt av tillgångsförsäljningen antas inte internaliseras av agenterna. Det kanske tydligaste exemplet på det är akutförsäljningarna av många bostäder under finanskrisen i USA. Frånvaro av regressrätt i USA gjorde det fördelaktigare för många bolånetagare att gå i ”strategisk konkurs” och lämna husnyckeln till banken när de fick negativt eget kapital på grund av fallet i bostadspriserna. Frånvaron av regressrätt lockade rimligen också många bolånetagare till mer riskfyllda bostadsköp och högre belåning, något som dessutom underlättades av en mycket dålig kreditprövning av flera banker i USA. De pantsatta fastigheter som övertogs av bankerna såldes. Det pressade ner priserna ytterligare och ledde till nya strategiska konkurser, ytterligare brandförsäljningar, minskade värden på säkerheter som bostadsobligationer med bolån som säkerhet i hela finanssektorn, återkallande av krediter, osv. i en nedåtgående ond spiral. Jag kan inte se att risken för denna typ av brandförsäljningar skulle kunna vara ett rimligt motiv för låntagarbaserade åtgärder i Sverige. Varför? Jo, för att vi har tuffa krav på ordentliga kreditprövningar av bankerna gällande bolån och för att sådana brandförsäljningar är osannolika i Sverige då vi till skillnad från USA har full regressrätt här. 

        Full regressrätt innebär att det inte finns några incitament till strategiska konkurser hos bolånetagare i Sverige om värdet på bostaden faller under storleken på bolånet. Även om värdet på bostaden skulle bli lägre än bolånet kan låntagaren behålla lånet så länge hon/han fullföljer lånebetalningarna. I stället för att utbudet ökar på grund av brandförsäljningar och ytterligare pressar ner priserna så minskar utbudet av bostäder i Sverige, eftersom bostadsägare drar sig för att sälja med förlust och i stället väntar med försäljningen till bättre tider. Denna minskning i utbudet bromsar nedgången och bidrar till att stabilisera bostadspriserna. Med ett stort strukturellt bostadsunderskott i storstäderna borde dessutom så småningom priserna börja stiga igen. 

        Om real tillväxt och inflation i normala fall antas vara 2 procent vardera kommer nominella inkomster att stiga med 4 procent. Då kan man förvänta sig att även bostadspriserna stiger med minst 4 procent. Drygt 4 procent prisstegring per år och oförändrat eller gradvis amorterat lån lär efter några år återskapa ett positivt eget kapital i bostaden i de allra flesta fall. Som SBAB visade i insiktsrapporten ”Hushållens bolån” förra året har bostadspriserna (med få undantag) återhämtat sig ganska få år efter ett större prisfall. 

        Dessutom, vid lågkonjunktur och prisfall sänker Riksbanken normalt styrräntan, vilket minskar ränteutgifterna för bolånetagare, stimulerar bostadsefterfrågan samt bidrar till att stabilisera bostadspriserna. Stora utbudschocker där styrräntan också kan höjas är ett undantagsfall. 

        När det i övrigt gäller ”aggregate demand externality”, är det en externalitet som visats för korta konsumtionslån som omsätts (refinansieras) varje period tillsammans med en nedre gräns för styrräntan på noll. En kreditåtstramning kan då ge ett rejält fall i konsumtionen och aggregerad efterfrågan. Men även här ser det annorlunda ut i Sverige. Nya bolån med lång lånetid (till skillnad från räntebindningstid) och liten omsättning (bara ca 5 procent av egenägda bostäder omsätts varje år och nya bolånetagare är en liten del av antalet bostadsägare) medför liten refinansiering varje år. Dessutom används bolånen i Sverige inte till konsumtion av någon makroekonomisk betydelse. Det visar två enkätundersökningar gjorda av SBAB och det faktum att vi inte ser någon stor uppgång i andelen varaktiga konsumtionsvaror de år räntorna var mycket låga och bostadspriserna ökade kraftigt. Dessutom är den nedre gränsen för styrräntan inte noll utan lägre, kanske lägst i världen i just Sverige, bland annat på grund av allt mindre kontantanvändning. En stor kreditåtstramning är osannolik, eftersom bankerna är välkapitaliserade och Riksbanken dessutom har beprövade verktyg att upprätthålla kreditgivningen. Den har fler instrument än styrräntan att ta till om det skulle behövas. Lägg där till att Finansinspektionen också indirekt vid särskilt behov kan bedriva stabiliseringspolitik genom att tillfälligt lindra de låntagarbaserade restriktionerna. 

        För att sammanfatta. Visst hade utredningen kunnat utveckla några av de saker du tar upp mer. Samtidigt är de – enligt mitt sätt att se det – inte särskilt relevanta i en svensk kontext. 

        Hälsningar,  Robert 

      • Profilbild för Dan Dan skriver:

        Stämmer det verkligen att hushåll med hög skuldsättning inte drar ner på sin konsumtion under stigande räntor eller lågkonjunktur, med tanke på att studier från Nederländerna (Teulings et al 2023) och Spanien (Sala och Trivin 2024) visar en tydlig minskning i konsumtion för skuldsatta hushåll under ekonomisk stress?

  2. Profilbild för karlwalentin karlwalentin skriver:

    Hej igen Robert,

    Ja, det märks att du har pratat med Lars E.O. Svensson.

    Det är centralt och korrekt att bostadsstocken i stort sett är given och att det ur ett aggregerat resursperspektiv främst är nyproduktion av bostäder som påverkas av ökad bostadsefterfrågan. Det tillkommer dock även effekter på renoveringar och ombyggnation. Utredningen nämner ökningen i nyproduktionen som en viktig kanal för hur lättade bolånerestriktioner påverkar ekonomin. Det är ju detta som möjliggör för fler hushåll att köpa bostäder. Utredningen refererar även till forskning från OECD som visar att bostadsbyggandet i Sverige förefaller respondera kraftigare till bostadsprisförändringar än i andra länder. Jag delar utredarnas syn på att detta är en viktig mekanism som vi inte bör bortse från. Om nyproduktionen inte påverkas leder ökad bostadsefterfrågan med hjälp av större bolån främst till högre bostadspriser – antalet bostäder är i detta fall oförändrat.

    Men om det är viktigt hur bolånereglering påverkar nyproduktionen så är det lika viktigt hur beskattningen av bostäder och bostadslån gör detsamma. Så antingen är det nästintill poänglöst att lätta på bolåneregleringen, eller så har vi skattesnedvridning, en implicit subvention av ägda bostäder, som leder till alltför höga bostadspriser och bostadsinvesteringar. Som du nämner motverkas denna snedvridning av antalet nybyggda bostäder delvis av tröghet och hinder för nybyggnation pga. den kommunala planprocessen. Däremot blommar snedvridningen ut med full kraft när det gäller kostnads- och kvalitetsnivån på bostäder och ombyggnationer (varför inte slita ut det 3 år gamla köket och lägga in lite schysst marmor när staten betalar en del av kostnaden?) och denna snedvridning skulle ytterligare förstärkas av en lättad bolånereglering.

    Angående ”aggregate demand externality” så föreslår jag att du (och Lars) tittar mer på pappret av Fahri och Werning. Deras artikel behandlar inte konsumtionslån, så dina argument angående detta är inte relevanta. Däremot är lån mot säkerhet, såsom bostadslån, ett av deras exempel på hur denna externalitet uppstår.

    Med vänliga hälsningar, Karl Walentin

    • Profilbild för Lars E.O. Svensson Robert Boije skriver:

      Svar till Karl Walentin från Robert Boije (uppladdat av Lars E.O. pga webproblem):

      Hej igen Karl!

      Min ingång i denna diskussion har varit följande:

      Håller de motiv som FI angett för att införa bolånetaket och amorteringskraven utifrån vad forskningen säger? Jag kan inte se att något av det du anfört stöder nuvarande motiv.

      Vad gäller välfärdsanalysen har min ingång varit att nuvarande regler påverkar olika hushåll på olika sätt. Vi har inte homogena hushåll. Då har lättade bolåneregler visst betydelse för välfärden, tvärtemot vad du anför i ditt svar till mig.

      Vid ett givet utbud av bostäder av olika storlek, läge och kvalitet spelar fördelningen av bostäder roll för välfärden. Lättade regleringar gynnar direkt mindre bemedlade men påverkar inte direkt bättre bemedlade för vilka regleringarna inte binder.

      De mindre bemedlade får bättre bostäder (eller kommer över en ägd bostad överhuvudtaget) även om bostadspriserna går upp något. Mer bemedlade väljer lite sämre bostäder vid högre priser. (Det går att visa med givet utbud av en vara och två hushåll som efterfrågar varan, där det ena inte beskattas och det andra initialt beskattas men skatten tas bort.)

      Beträffande AD-externaliteten: innehåller F&W något utöver Korinek och Simsek som motsäger mitt resonemang? Vilket i så fall?

      Gällande mitt resonemang om att ”fire sales” inte är relevant i svensk kontext, så undrar jag hur du ser på det?

      Du gick sammanfattningvis – i mina ögon – sett till nuvarande motiv till bolånetaket och amorteringskraven, en bredare välfärdsanalys som inkluderar heterogena hushåll och mycket tveksamma argument som ”fire sales”, ut väldigt hårt mot utredningen som hade gjort många bra analyser som FI/Riksbanken inte har gjort. Tänker att det vore bra om du också nagelfar beslutsunderlagen till nuvarande regleringar. Om du gör det, kan du då visa att de angivna motiven håller utifrån vad relevant forskning visar? Det har jag mycket svårt att tro. Själv har jag välkomnat den analys som utredningen gjort då de gjort många bra analyser som våra myndigheter rimligen borde ha gjort.

      Vänligen,
      Robert

  3. Profilbild för Per Per skriver:

    Robert, visade inte 2020 rätt tydligt att hypotesen ’vid kris kommer Riksbanken kommer att sänka räntan men FI och regeringen kommer inte att suspendera amorteringskraven’ var felaktig?

    • Profilbild för Lars E.O. Svensson Robert Boije skriver:

      Svar till Per från Robert Boije (uppladdat av Lars E.O. pga webproblem):

      Hej Per och tack för din fråga!

      2020 hade vi ju noll i styrränta hela året så just det året är kanske inget bra exempel. 2022 däremot när inflationen gick upp till tvåsiffriga tal och Riksbanken höjde styrräntan kraftigt menade jag att FI borde ha lättat på amorteringskraven. Såväl FI som Riksbanken sa då att det bara skulle spä på inflationen men utan att tillhandahålla beräkningsunderlag som styrkte den tesen. I en debattartikel i DN med tillhörande beräkningar visade jag att ett temporärt slopande av amorteringskraven i det läget skulle ha höjt inflationen med maximalt någon tiondels procentenhet. Den åtgärden hade således varit motiverad och underlättat för de högst skuldsatta hushållen med väldigt liten effekt på inflationen.

      I andra lägen framöver då efterfrågan i svensk ekonomi viker kraftigt finns det sett till effekten på inflationen således inga skäl för FI att inte – vid behov – lätta på amorteringskraven.

      Med vänlig hälsning,
      Robert

      • Profilbild för Per Per skriver:

        Min fråga kvarstår. För att förenkla (och därmed abstrahera bort nedre bindningar för styrräntan, vilket i sig kan vara riskabelt, men välvilligt för en bra diskussion) kan vi hålla till dess andra del: Falsifierade inte 2020 antagandet att FI och regeringen inte kommer att suspendera amorteringskraven vid kris?

Trackbacks

  1. […] på Uppsala universitet, kritiserar makrotillsynskommittén. Han menar i ett gästinlägg på Ekonomistas att slutsatserna om att lätta på bolåneregleringen ”bygger på en obalanserad […]

  2. […] vid Nationalekonomiska institutionen på Uppsala universitet, menar i ett gästinlägg på Ekonomistas att slutsatserna om att lätta på bolåneregleringen ”bygger på en obalanserad analys”. […]

  3. […] Walentin kritiserar utredningens analys hårt i både sitt remissvar och i tidigare inlägg, bland annat på sajten Ekonomistas. Walentin har dock inte själv bidragit med några egna analyser eller beräkningar utan slår mer […]

Lämna en kommentar