Blir e-handeln julklappens död?

Ni kanske också har läst dessa Facebook-uppdateringar och Twitter-inlägg om hur snabbt och smidigt julshoppingen hanterats i år? Ekonomistas-Robert lät exempelvis stolt meddela att  han i år klarade av allt på en och halv timme och tack vare e-handeln är utbudet är lika oändligt som köerna är korta. Enbart positivt, kan tyckas eftersom det minskar decemberstressen och gör tillvaron en aning effektivare. Problemet är bara att värdet av julklappar till stor del just består i att de är jobbiga att införskaffa.

Nationalekonomer har länge grunnat på poängen med att ge julklappar. Joel Waldfogels klassisiska artikel kom fram till att dödviktsförlusterna av julen är enorma då mottagarna i genomsnitt värderar sina julklappar en bra bit under inköpspriset. Hade kostnaderna för att införskaffa de ouppskattade klapparna räknats in så skulle effektivitetsförlusterna blivit än större. Det är därför nationalekonomer nickar uppskattande när de ser maffiafilmer där gangstrarna ger varandra kuvert med kontanter i julklapp (Robert har utrett en annan mekanism för att minska förlusterna).

Den mer nyanserade moderna nationalekonomin har emellertid en mindre primitiv syn på människan och forskningen lyfter nu fram aspekter som att vi via julklapparna signalerar att vi är generösa människor som lagt ner tid och möda på att hitta den rätta julklappen. Att ge pengar är enligt detta synsätt helt enkelt för lätt. Frågan är då vad som händer med traditionen att ge julklappar när det blir allt enklare och bekvämare att hitta en bra gåva?

Jag ser två möjligheter, som inte utesluter varandra. I vissa kretsar kommer det att gå inflation i att hitta inte bara bra, utan perfekta, julklappar. Detta är särskilt viktigt för givare som vill signalera kreativitet eller genuin kunskap om mottagarens preferenser. Möjligheten att signalera altruism eller generositet genom att ge gåvor i stället för pengar har däremot minskat, varför vi under granen även kommer att se alltfler kontantekvivalenta gåvor som presentkort, biobiljetter och gåvor till välgörande ändamål.

Dessa kontantekvivalenta gåvor är en märklig skapelse och frågan är vad man egentligen signalerar genom att ge dem (se Jespers inlägg). Min prediktion är därför att de på sikt kommer att försvinna och till viss del ersättas av rena kontanter. För även om det kan te sig lite absurt att byta pengar med varandra, så signalerar det åtminstone — precis som varje gangster vet — att man har förtroende för mottagaren och räknar med att inte bli blåst.

Comments

  1. Andreas SO says:

    Själv skulle jag utan att blinka kunna skippa juklappsgivande (och julklappsfående) om det bara handlade om de materiella presenterna och/eller kontanterna. Det är väl mest att det kan vara trevigt att öppna presenterna och läsa rim och så. Då har man nåt att göra efter julmiddagen om inte annat!
    Angående e-handeln så lämpar den sig väl olika bra beroende på vad för typ av varor man köper.

  2. Tänk att något så ”enkelt” (sådant vi är så vana vid att ge och få) som julklappar kan vara så intressant att diskutera. Intressant inlägg!

    Även i mina kretsar har e-handeln skjutit upp i år. Om det gör julhandlandet enklare och ”mindre perfekt” beror ju lite på vad man väljer att köpa – det går ju att hitta en hel del rariteter även på nätet, som man kanske alls inte hade kunnat hitta ute i den vanliga handeln, dessutom kan man ju till och med handla från (så gott som) alla delar av världen och på så vis ge ganska unika klappar.

    Samtidigt som man mer och mer värderar presenterna efter det ekonomiska värdet har det skapats en motreaktion då man tycker att många dyra presenter är opersonliga och tråkiga – och sällan det bästa. Man uppskattar helt enkelt inte t.ex. en kompaktkamera när man själv hade velat lägga de pengarna till att ha råd att köpa en systemkamera.

    Som motreaktion mot de allt dyrare, giriga och opersonliga julklappsvanorna tycker jag att det känns som att många börjat sträva efter det enklare; billiga symboliska klappar och egna hantverk uppskattas som hjärtligt och personligt av mottagaren.

  3. (ursäkta för de dubbla pingbacksen!)

  4. Niklas Bengtsson says:

    Många ”kontantekvivalenta” julklappar kan ju ses som ren omfördelning.

    Och det är inte bara den moderna och mer nyanserade nationalekonomin som avlägsnat sig från insikten att kontanter kan vara en dålig julklapp. Även den moderna och mer nyanserade maffialedaren har gjort det:

    • Niklas Bengtsson says:

      Tillägg: ”avlägsnat sig från idén att kontanter är en BRA julklapp” ska det stå.

Trackbacks

  1. […] spinner vidare på Jonas Vlachos tänkvärda artikel på bloggen ekonomistas om julklappens värde – ur Nanna Pysslingistiskt […]

  2. […] spinner vidare på Jonas Vlachos tänkvärda artikel på bloggen ekonomistas om julklappens värde – ur Nanna Pysslingistiskt […]

  3. […] natur som julklapparna manifesterar (vilket Jonas Vlachos på Ekonomistas har skrivit lite om här). Att ge en julklapp är ju något mer än att genomföra ett inköp åt någon annan, det handlar […]

  4. […] more here: Blir e-handeln julklappens död? © 2011 Ekonomibloggar Powered by CTR […]

  5. […] inlägg från Ekonomistas Ni kanske också har läst dessa Facebook-uppdateringar och Twitter-inlägg om hur snabbt och […]

  6. […] av ekonomer; ”self-gifting”. Även om det finns många kreativa förslag (som t ex Jonas och Robert skrivit om tidigare år) så går det inte att komma ifrån att det finns ingen […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s