Betygens stabila ökning

Den första grundskoleklassen som fått betyg enligt ny betygsskala och nya betygskriterier gick i början av sommaren ut nian. Betygen har nu ställts samman och i en kommentar anser Skolverket det vara positivt att betygen är stabila trots ett nytt betygssystem. Två kommentarer till detta: eftersom betygen sätts enligt nya kriterier är det inte alls självklart att de borde ligga på samma nivå som förra året. Ett sådant resonemang för istället tankarna till ett relativt betygssystem. För det andra är det enda som kan sägas vara stabilt att betygen ökar, vilket framgår av figuren.

meritvarde-ak9-1998-2013

Comments

  1. Kan du förtydliga vad grön linje representerar?

  2. fraga says:

    Och kan du kommentera denna tidsserie i relation till utvecklingen av svenska skolbarns resultat i olika internationella kunskapstest (PISA, TIMSS, PIRLS) under ungefär samma period?

  3. Svante says:

    Intressant. Om du har tid någon gång vore det spännande att se en uppdatering av din figur med andelen elever som får högsta möjliga betyg i alla ämnen, gärna både med andelen alla A och alla med lägst B.

    Min gissning är att andelen med A i alla ämnen kommer att ligga nära andelen med VG i alla ämnen 1998 medan andelen med lägst B i alla ämnen kommer att ligga nära andelen med VG i alla ämnen 2012.

  4. Skulle vara väldigt intressant att se en figur som visar andelen betyg i de olika stegen. Det här är bara genomsnittligt meritvärde om jag förstår saken rätt. I och med den nya betygsskalan så finns ju stor möjlighet att den ökning som skett i år är en ökning bland de lägre betygsstegen.

    Det känns troligt att den ökning som skett är att många elever som i den gamla skalan skulle fått en G = 10p i år har fått ett D = 12,5p

  5. Svante says:

    Jag tittade just noga på den blåa grafen. Från 2012 till 2013 var ökningen 1,3 enheter om jag inte läst fel, men den blå kurvan har värdet 0,6 för 2013. Vad beror det på?

  6. Det här handlar väl bara om att uppfylla inflationsmålet.

  7. Svante says:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s