34 sorters kondomer men ingen napp

Häromdagen hade jag ett ärende till Stockholms universitet. Jag var tvungen att ta med mig min son som är 8 månader och han lyckades förstås tappa sin napp i tunnelbanan. Då jag inte ville riskera ett senare haveri tänkte jag att det var lika bra att gå in på Pressbyrån för att köpa en ny. De brukar ju ha lite sånt där som man behöver lite akut, tänkte jag. Till min stora förvåning såldes inte nappar. Det fanns däremot en del annat man kan behöva lite akut, till exempel ungefär 34 olika sorters kondomer (jag ska inte svära på att det var just 34, men det var ganska många).

Hur är detta möjligt? En första tanke är förstås att efterfrågan på nappar helt enkelt är för liten. Universitetet befolkas trots allt av studenter som betydligt oftare behöver kondomer än nappar. Detta kan dock inte vara förklaringen. Universitetets tunnelbanestation är hållplats för alla som ska till Cosmonova, Naturhistoriska riksmuseet, Bergianska trädgården, 4H-gården i Stora Skuggan, och andra ställen dit människor med barn kan tänkas komma. Dessutom betvivlar jag att marginalnyttan av den 34de sortens kondom ens i sexuella sammanhang är större än en napps.

Alternativt kan man tänka sig att marginalerna skulle vara för små men det verkar inte heller troligt. Kombinationen av brist på konkurrens (det finns inga andra försäljningsställen i närheten) och desperationsnivån hos potentiella kunder ger snarast vid hand att de borde vara mycket goda (jag skulle ledigt ha betalat 100 kronor för en napp vid detta tillfälle). Vidare är inte nappar särskilt skrymmande så lagerhållning borde inte vara ett problem.

De troligaste jag kommer på är att det förekommer någon sorts ”bundling” av varor. Butiken tar helt enkelt inte in enskilda varor utan hela paket med färdiga hyllkoncept där en leverantör kan sköta allt. Eller kanske detta i kombination med en driven säljare (”Jo, men det är klart du ska ha hela hyllan! Det blir skitsnyggt! Så bjuder jag på den blinkande neonskylten…”). Jag vet inte, men så är detta också en sida där det inte bara levereras genomtänkta svar utan också en plats för att ställa de intressantaste frågorna. Är du resande i nappar har du dessutom fått ett tips på vart du ska vända dig härnäst…

Comments

  1. Jag har förstås ingen aning om svaret på Jespers fråga och jag är medveten om att det kan gå fel när ekonomer försöker förklara saker som de vet lite om. (Ett favoritexempel är teorin om varför mjölkförpackningar är fyrkantiga och läskförpackningar är runda — en typisk nationalekonomisk förklaring har förmodligen lite med den riktiga förklaringen att göra.) När det gäller Pressbyrån har jag dock förstått att dessa är väldigt toppstyrda — jag pratade vid ett tillfälle med en Pressbyråanställd som höll på att flytta om i butiken utifrån centralt utskickad skiss som redogjorde för exakt var varje pinal skulle vara placerad just den veckan. Det verkade finnas lite utrymme för lokala anpassningar i deras affärsmodell, men lite nappar tycker man nog att de skulle kunna klämma in…

  2. Förlåt, det här räknas nog som fusk i sammanhanget, men jag ringde nyss till Pressbyrån på Frescati och frågade. Inköpsansvarig på butiken var inte på plats, men den anställde jag pratade med sa att de, så vitt hon visste, mycket väl skulle kunna ta in nappar om det fanns efterfrågan. Spännande fortsättning följer i eftermiddag!

    Från det empiriska träsket,

    /PSW 😀

  3. Jag misstänker att Jesper tillhör en väldigt liten grupp människor: Den med nappbarn som inte ständigt har med sig ett förråd av nappar.

    Med detta vill jag inte ha sagt att Jesper är en slarver. Tvärtom, han är så pass välordnad att han inte ständigt råkar ha glömt en napp i någon ficka eller väskfack.

    Därför tror jag att efterfrågan helt enkelt inte finns.

  4. Per Hortlund says:

    Det är aldrig kul att ta del av sådana här nyheter. Med tanke på alla föräldralediga som skall till Cosmonova och andra ställen, luktar det här marknadsmisslyckande lång väg. Kan det möjligen vara RFSU som ligger bakom? Denna organisation ser som bekant som sitt höga kall att minska barnaalstringen i Sverige. Man erbjuder därför Pressbyrån extra rabatt på kondomerna om kioskerna lovar att dessutom inte sälja nappar.

  5. Arvid Fredenberg says:

    Om jag var monopolist skulle jag inte sälja nappar till skrikande barns vårdnadshavare utan hörselskydd till alla som störs av skriket. Där finns den stora marknaden!

  6. Senaste nytt från det empiriska träsket. Pressbyråbutikerna är tydligen, precis som Robert skriver, mycket toppstyrda. Jag hänvisades till huvudkontoret för att få svar på nappfrågan(!). Samtalet blev kort och som en travesti på Uppdrag granskning:

    – Varför har ni inte nappar i sortimentet?
    – [Korthugget] Vi får tyvärr hänvisa dig till huvudkontoret.

    Nä, jag ringde inte till huvudkontoret. Någon annan som känner sig manad?

  7. Robert Östling says:

    Jag kan härmed meddela att teorier som bygger på att Pressbyrån inte alls säljer nappar (såsom min teori ovan) är falsifierade: Pressbyrån på Stockholm Central säljer nappar…

  8. Det här blir mer och mer fascinerande.

    Pressbyrån på Centralen är en stor butik. Månne har de olika sortiment baserat på butikens storlek, men missar däremot att anpassa sortimentet efter butikens läge?

  9. Jesper Roine says:

    Fantastisk uppslutning kring att reda ut denna fråga! Stort tack till alla som medverkat till att upplysa oss alla (och ev få in nappar i sortimentet på fler ställen än Centralen). Och du Arvid, om det möjligen gått dig förbi så är alltså nappens funktion att stoppa ungen från att skrika så att man ska slippa ha hörselkåpor.

  10. Men om pressbyrån lyckas i sitt uppsåt att minska barntätheten genom massiv kondomförsäljning, minskar behovet av nappar. Det är alltå en principiell fråga. Om man säljer nappar säger man att man inte tror på sin kondomförsäljning, och det vet alla hur det går med så’nt man inte tror på. Det går inte. Nappförsäljning kommer därför att öka barnalstringen och minska kondomförsäljningen. Och jag har svårt att bestämma mig var desperationen, och därmed marginalerna, är störst, bland föräldrar med skrikande barn eller människor som … ehhh, behöver kondom.

    Och som den förste kommentatorn ovan skrev, vem går ut med barnet utan ett reservförråd av nappar. Det gör man bara en gång, därför är inte heller nappköpare regelbundna kunder. Tyvärr borde samma resonemang kunna drivas för kondomlagret, det måste vara det att föräldrar vanligen är rationella varelser med många bollar i luften och liksom återkopplar, medans de som … ehhh behöver kondomer, inte gör samma typ av återkoppling, i stundens hetta.

  11. Mikael Elinder says:

    Ok, lyssna på detta då. När man ska ut och flyga tex från Arlanda så får man inte ta med sig barnmat förbi säkerhetskontrollen (åtminstone inte utan att trixa och krångla). Väl inne på andra sidan känner man sig då helt övertygad om att pressbyrån måste sälja barnmat. Men hör och häpna det gör de inte. Nåja min son kunde även tänka sig en räkmacka för 96 kronor . Men å andra sidan hade jag nog hellre köpt en burk barnmat för säg 70 kr och då måste marginalen vara minst 65 kr. Men detta verkar inte pressbyrån ha uppfattat.

    Senare vid samma resa skulle vi åka hem från Heathrow och då blev planet försenat ca 8 timmar. Något som uppenbarligen inte är helt ovanligt på denna flygplats. Men återigen slogs jag av häpnad när inget finns att köpa -inte ens blöjor. Jag har svårt att se att det inte skulle finnas en outnyttjad marknadspotential här.

    Så till Pressbyrån kan jag bara säga att det finns mer pengar att tjäna. Speciellt på desperata barnföräldrar.

  12. ”34 sorters kondomer men inget napp” … 😉

  13. No lifer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s