Föränderliga priser

Det har väl knappast undgått någon att det ofta är stora skillnader i pris på till exempel flyg- och tågresor beroende på när man bokar. Det är ofta ytterst svårt att på förhand veta vad en resa kommer att kosta. När det gäller andra varor tycks snarare det motsatta gälla, det vill säga att det finns en ovilja att ändra priser. Till exempel har jag tidigare skrivit om priset på smör som livsmedelsbutikerna tycks ovilliga att justera när det uppstår “brist” (samma sak tycks för övrigt just nu gälla keso). En del ekonomer hävdar att detta kan förklaras med att konsumenter tycker att vissa prisförändringar är “orättvisa”, till exempel om paraplyförsäljare höjer priset när det regnar.

Det finns dock tecken på att den obskyra och föränderliga prissättningen på tåg- och flygresor även har spritt sig till andra varor. Nedanstående bild (från Wall Street Journal) visar prisutvecklingen på en mikrovågsugn under en enda dag (!) hos tre amerikanska näthandlare.

Förmodligen är ovanstående figur inte representativ och man kan tänka sig flera bakomliggande förklaringar. Men en tänkbar förklaring är att priserna automatiskt justeras beroende på att kunder som handlar vid olika tider på dagen är olika priskänsliga, samt att priserna automatiskt justeras beroende på förändringar hos konkurrenter.

Hur det ser ut här i Sverige kan man bilda sig en uppfattning om med hjälp av den svenska prisjämförelsesajten Prisjakt som redovisar historisk prisstatistik (välj en vara och klicka på “Statistik” ). Det verkar höra till ovanligheterna att priser justeras flera gånger dagligen, men däremot sker prisförändringar påfallande ofta (mest extremt verkar dagspris.se vara som ändrar pris så gott som varje dag).

Amerikanska konsumenter kan numera få hjälp att hantera den här utvecklingen med hjälp av prisjämförelsesajten Decide.com som gör förutsägelser av framtida prisförändringar och ger rekommendationer när det är läge att köpa en produkt. Däremot är det svårare att föreställa sig vilken hjälp som kommer att stå att finna om även fysiska butiker börjar justera priserna oftare. Många livsmedelsbutiker har numera elektroniska prisskyltar och skulle därmed i princip kunna ändra priserna hur ofta som helst (även om det lär uppstå juridiska komplikationer om priset ändras under tiden man är på väg från hyllan till kassan).

Comments

  1. En del kör med automatiska prisförändringar baserade på priset hos konkurrenter. Det kan leda till mycket underliga priser.

  2. Per S says:

    Omöjliggör inte den sista parentesen i praktiken tidsberoende prissättning i lite större butiker?

  3. Med självskanning som norm kan man mycket väl ändra priserna när som helst under dagen. Det skannade priset gäller, helt enkelt. Som butik får man då fundera på om man automatiskt ska ge det lägre priset till kunder som fortfarande befinner sig i butiken (“Vi har sänkt ditt pris!”) eller om man ska försöka hålla tyst om saken och tjäna så mycket pengar som möjligt.

    Som datavetarstudent tycker jag att det här ämnet är mycket intressant. Informationsutvinning (data mining) är en del av datavetenskapen som studerar sådant här. Man tolkar data från en stor mängd olika parametrar och försöker att automatiskt förutspå hur man ska tjäna mest pengar. Amazon har varit kända länge för att syssla med den här typen av optimering.

    Kom gärna med mer sådant här! Ett tips är bloggen http://www.behind-the-enemy-lines.com/ som behandlar gränsytan mellan datavetenskap och ekonomi.

Trackbacks

  1. […] Robert Östling diskuterar runt prissättning av varor/tjänster och hur vi konsumenter reagerar på…. Hur kommer det sig till exempel att vi tycker det är ok med varierad prissättning på tågresor men inte på smör? Jag tror vi kommer att få ser mer av kundanpassad prissättning. Det har att göra med att företagen får tillgång till allt bättre IT-stöd för analys av kundbeteenden och därför kan prisoptimera. För kunden kan detta bli bra. Man får till exempel bra pris på de varor man köper ofta. […]

Leave a reply to Per S Cancel reply